Praag ontdekken, te voet en low budget!

15 juli 2013 - Praag, Tsjechië

Vanmorgen werd ik al vroeg wakker gemaakt door 2 Chinese buren, die het kennelijk nodig vonden om heel luidruchtig pratend en krakend te vertrekken. Toen Margot maar laten liggen, en zelf een half uurtje gaan zwemmen. Heerlijk altijd, zo'n frisse ochtendduik! We hebben in het hostel ontbeten, want ondanks de wat hoge prijs is het toch wel erg fijn om rustig wat toast met boter, thee, scrambled eggs en vooral veel yoghurt naar binnen te werken... We hadden afgesproken om om 10:00 mee te gaan met de uit het hostel georganiseerde "Free city walking tour". Dus eerst maar eens uitgecheckt en vervolgens "Follow the leader!" . Het bleek dat dit meisje ons alleen maar de opdracht had om ons in het centrum af te zetten, en dat we daarna de 'echte' tourguide kregen. We liepen vanaf het tramstation met haar richting het centrale oude plein. Wat sowieso een algemene indruk van Praag is dat er heel veel verschillende mooie architectuur te vinden is. Op het oude plein keken we even hoe de grote toeristen attractie 'de astronomische klok' 11.00 had geslagen, en toen werden we verdeeld samen met nog heel veel meer mensen in 3 groepen voor de "official free walking tour". Wij kwamen bij Diana, een Tsjech die was opgegroeid in Australië.

Wij kwamen samen met zo'n 30 anderen bij Diana, een Tsjech die was opgegroeid in Australië was opgegroeid. Zij leidde ons door 2/3 van alle leuke 'sites' in Praag, vertelde ons er wat over en ook vertelde ze veel over de geschiedenis. Ideaal! Het schijnt in alle grote steden te zitten, die Free Walking Tours, en ze bestaan voor het grootste gedeelte uit tips. Heel erg fijn om zo een stad te leren kennen, op een budget! Zo liepen wij door oud en nieuw praag en door de joodse buurt. Ze vertelde de hele geschiedenis, van 1200 - nu. Ze wees ons ook op de communistische trekjes, en waarom die er nog zijn. Als je er op let vind ik dat Praag een hele mooie stad is, maar je merkt wel dat het veel te lijden heeft gehad onder verschillende dictators. De tour duurde zo'n 2.5 uur, met een kleine break in het midden. Nadat we Diana wat fooi hadden gegeven aan het einde van de tour zijn we ergens een lekkere pizza gaan eten, en hebben we de plannen gemaakt voor de rest van de middag. Allereerst zijn we met de dichtsbijzijnde metro afgereisd naar Praha Hlavni nadrazi (ja ik weet het, ik kan het zelf ook nog niet uitspreken...) en hebben we kaartjes gekocht voor de nachttrein vanavond naar Boedapest. Toen we dat hadden gedaan namen we de metro in de richting van het kasteel van Praag. Daar moesten we nog redelijk wat trapjes omhoogklimmen naar het kasteel, maar het uitzicht was het allemaal zeker waard! We konden gratis het kasteel in, alleen niet in de binnenvertrekken en niet in de binnenkant van de kathedraal. We probeerden nog kaartjes te kopen bij het loket, maar niet alleen waren deze redelijk duur, ook waren de kamers nog maar drie kwartier open en deed de cassiere nogal bot. We zouden niet genoeg tsjechische kronen hebben, en ze wilde ook niet even helpen om te zeggen waar we dan WEL kaartjes konden kopen, pinnen, of geld konden wisselen. Maar goed, van buiten zag het er ook erg mooi uit. Nadat we op een kasteelmuurtje lekker in het zonnetje hebben gezeten, zijn we via de andere kant naar beneden gelopen. Terug over de bekende Charles Bridge, weer veel mooie oude middeleeuwse kunst! Praag heeft wel iets van een sprookjesstad, zo in de middeleeuwen vind ik. Nu zijn we weer terug in het hostel, en wachten tot we de nachttrein van 23.17 naar Boedapest kunnen nemen. Er valt nog veel te regelen voor volgende locaties, dus we zien wel! We hebben nu een idee voor een drastische wijziging in ons schema, maar ik verklap nog niets. Morgen komen we om 8.35 in Boedapest aan, en hopen weer een free city walk tour te nemen om 10:30, zo zien we veel van de stad in 2,5 uur!

Ik weet niet wanneer ik weer wifi heb, dus totdan is dit mijn laatste verslag!
Liefs,
Roxanne

1. Annette:
    15 juli 2013
    Wat een leuke manier om de stad te leren kennen. Ik vond Praag ook een stad om aan de buitenkant te bewonderen, hoewel er ook fraaie kerk interieurs zijn.