Op naar Praag!

14 juli 2013 - Praag, Tsjechië

Op naar Praag!
Vanochtend hebben we redelijk uitgeslapen (in ieder geval Margot!) voordat we weggingen. We hebben de jongens op de kamer maar laten slapen... Ik heb vanochtend nog even gezwommen, voordat we om 11.00 moesten uitchecken. We hadden toen nog niet ontbeten, want "dat deden we wel ergens". Eerst hebben we nog onze rugzakken in het hostel gelaten en zijn te voet op zoek gegaan naar East Side Gallery, een stuk Berlijnse muur wat een kunstwerk is geworden. Op sommige stukken zat redelijk lelijke graffiti, en op andere hadden kunstenaars er wat moois van gemaakt. Na zo'n 50 m zijn we "door" de muur gegaan, zodat we in West-Berlijn zaten. Aan deze kant zat een expositie van foto's van andere muren op de wereld, die er nu nog staan. Best bijzonder om te zien dat er vooral tussen Amerika en Mexico en in het midden- oosten nog muren mensen scheiden. We haalden toch maar onze mega rugzakken op, en vertrokken richting het station. Op het metrostation meteen maar ons ontbijt/lunch gekocht, goedkoop en erg lekker! Toen moesten we ons toch wel haasten om op tijd op Berlijn Gesundsbrunnen te zijn... Uiteindelijk hebben we het laatste stukje gerend om op tijd te zijn, en we hebben hem net gehaald! De trein was uitgestorven, maar toch zijn we op onze gereserveerde plaatsen gaan zitten. Toen we op Berlijn Haubtbahnhof aankwamen bleek waarom we gereserveerd hadden, want daar stond het zwart van de mensen, allemaal te wachten op deze trein! Een geweldige tip van mr. Perquin om een station eerder op te stappen! Er kwam nog een ouder Duits echtpaar en twee Tsjechische vrouwen bij ons in de coupé zitten. De rest van de mensen moest maar in het gangpad blijven zitten! Zo raasden we door het Duits Tsjechische landschap, en kwamen met iets wat vertraging in Praag aan. Daar liep het gangpad niet zo door, waardoor we niet in het noordelijke station konden uitstappen maar moesten wachten tot we in het centrale station waren. We bezochten een supermarkt (jaja Nederland, op het station!) en pinden wat Tsjechisch geld.  Iemand had zijn creditcard in de automaat laten zitten en was weggerend, maar helaas konden we hem niet meer te pakken krijgen, dus we hebben het maar aan een conducteur gegeven voor de "lost and found". Nadat we de metro naar alsnog het noordelijke station hadden genomen, kwamen we erachter dat de tram er niet was. We hebben een half uur staan klungelen met de tram, tram in tram uit, omdat het HE-LE-MAAL niet duidelijk was aangegeven. We vroegen het uiteindelijk, en kwamen erachter dat er 2 (!) tram plaatsen rondom het station waren, en we verkeerd waren uitgestapt. Naja , na een tijdje alsnog in het hostel aangekomen, waar we wat hadden uitgezocht over verschillende treinen, wat hebben gezwommen en nu gaan slapen!
Welterusten !
X

1. Annette:
    15 juli 2013
    Zeker ook nog lastig als je de taal niet leest..
    Gelukkig dat jullie toch de juiste tram vonden uiteindelijk
  2. Peter:
    15 juli 2013
    Leuk verslag,.... tja reizen met OV is in Nederland blijkbaar toch niet zo slecht geregeld, dat zie je pas als je in het buitenland kom