Zuid Afrika deel 1

3 augustus 2013 - Kaapstad, Zuid-Afrika

02/08

Goeiemorgen uit een zonnig Zuid-Afrika! We hebben gisteren en vandaag gereisd. We hadden gisteren (1 aug) het vliegtuig vanaf Amsterdam richting Dubai. We vlogen met de A380, een toestel met twee volledige verdiepingen. We hadden hier al 1x eerder in gevlogen, een paar jaar geleden van Londen naar Signapore

03/08
Vandaag zijn we na een heerlijke nachtrust na de lange vluchten wakker geworden door het ruisen van de zee. We zitten met ons appartement aan het strand, dus dat is heerlijk! Na een ontbijtje waren we klaar om op pad te gaan. Het is nog best een stukje wat er vandaag wordt gereden, zo'n 167 km. We gaan vandaag de route om de 'kaap' doen. Wat onze waterrotten van voorvaderen als meest cruciale punt op hun VOC route vonden, is voor ons een leuk dagtripje met een aantal bijzondere stops. Onze eerste stop was even uitstappen bij een uitzichtpunt over 'Hout bay', het plaatsje waar we gisteren zo lekker hadden gegeten.  Hier keek ik even naar beneden, en zag walvissen! Het is paringstijd, en ze bleven water spuiten! Na wat getuur zag ik 2 bultruggen in het water liggen! Wat een enorm grote beesten zijn dat! Het water spoot duidelijk hoog uit de gaten in hun kop. Na even kijken was het weer tijd om verder te reizen, richting Kaap de Goede hoop. Onderweg zagen we nog struisvogels en veel brutale apen.
Op kaap de goede hoop was het uitzicht erg mooi, vooral op het water

Het water is heel erg helder, en mooi blauwgroen van kleur.

We rijden nu in het nationale park 'Cape', en daarbinnen naar "kaap de goede hoop".

04/08
Robbeneiland, rondleiding door oud politiek gevangene, 7 jaar op robbeneiland omdat hij illegaal het land uit en weer in ging.

05/08

Vandaag vertrokken we uit het appartement aan zee. We hebben eerst nog wat rondgelopen in het Centrum van Kaapstad, om de jongens nog een jaloerse blik naar alle mooie auto's te gunnen. Toen we daarna naar Camps Bay (vlakbij de tafelberg) gingen kwamen we in een schitterend apartement terecht!  We wilden nog de tafelberg beklimmen, maar een klim naar de top zou zo'n 3 uur duren en het begon al donker te worden... Geen slim plan dus. Wel lekker nog een uurtje in de richting geklommen, altijd lekker zo'n stevige hike!

06/08
Helaas moesten we vandaag ons geweldige apartement al verlaten, maar tja, de reis gaat door! Via de walvis route zijn we naar Kleinnind en Hernanus gereden om walvissen te spotten. Toch een paar gezien! 's Middags kwamen we aan in Clouds estate. Een Bed and Breakfast in een wijngaarden, heel cool! We hadden twee grote design ingerichte  appartementen naast elkaar.  We hebben 's avonds nog "the holiday" gezien en in een restaurent gegeten dat blauw stond van de "braai" lucht. Ik vind dat helemaal niet eerg de keuken hier, BBQ is prima!

07/08
Vanochtend hebben we een 'pierneef' museum bezocht, wat mam heel graag wilde omdat die kunstenaar hier de 'picasso van zuid afrika' schijnt te zijn. De rest van ons was daar niet zo van onder de indruk, pap noemde hetzelfs een aantal "veredelde kuifje", omdat ze er een beetje als stripboeken uitzagen! Het weer is regenachtig, daarom zijn we lekker in de apartementen gaan zitten om films te kijken.  Best vermoeiend, die nachtelijke uurtjes! Omdat het hier winter is, is het al om 6 uur donker en lijkt het veel later dan het eigenlijk is.

08/08
Weg uit Stellenbosch, op naar Swellendam . Het huis is van een Nederlandse eigenaar, een heerlijke jaccuzi op het terrein!

09/08
Dagtrip naar De Hoop NP. Eerste zebra's en impala's in het wild gezien! Plus een hele hoop (haha, hoop! Nee? Niet grappig?) brutale apen en zo'n 28 walvissen!
's Avonds op aanraden van de Nederlandse eigenaar gegeten bij een lekkere Italiaan, en nog lekker in de jaccuzi gezeten.

10/08
Afgereisd naar Oudtshoorn, de komende twee dagen slapen we op een struisvogelboerderij! 's Avonds daar gegeten, struisvogelbiefstuk is heerlijk! De sterren waren geweldig te zien vanavond! Ook nog een kleine nasleep van de 'meteor shower'.

11/08

Op het Cango wildlife range op de foto gegaan met een luipaard (gevaarlijk, maar gaaf) en veel foto's daarvan genomen. 's middags zijn we naar een struisvogelfarm gegaan (highgate), wat heel leuk was

12/08
Vandaag zijn we doorgereisd naar Botlierskop, waar we in een tent slapen. Niet echt een tent, want er zit van alles en nog wat in!
 In de wildernis, in een tent: met 3m hoog dak, bad, douche, uitgebreide badkamer, theepotten, glaswerk, minibar, telefoon, bureau, fauteuils, kingsize hemel bed met electrische deken en modquitonet, veranda met 2 ligbedden en 2 stoelen met uitkijk op een rivier en de wilde beesten (olifanten, zebra's ) dat is een tent op z'n zuid Afrikaans! Ik zou het zelf geen tent willen noemen, maar goed. We moeten met een golfkarretje naar de receptie, het restaurant of het zwembad (veel te koud, dat wel) omdat we anders aangevallen kunnen worden door loslopende leeuwen of neushoorns.

(Dit was deel 1, deel 2 volgt later)