Begin... Berlijn!

13 juli 2013 - Berlijn, Duitsland

Vanmorgen ging de wekker voor onze begrippen al vroeg, om 6:30. Na de laatste spulletjes te hebben gepakt, te hebben ontbeten en het typische "kiss your cat goodbye", haalden mijn vader en ik Margot op. Die was natuurlijk een aantal dingetjes vergeten, maar toch stonden we ruim op tijd op Den Haag Centraal, om de eerste trein naar Hengelo te nemen. We hadden lekker ruime plaatsen, met z'n tweeën 4 stoelen. 2 uur later waren we aan de andere kant van Nederland beland, waar er even wat onduidelijkheid was of de trein nou wel of niet zou komen. Gelukkig zei een dame met een erg Twents accent dat hij als het goed is wel zou komen... En inderdaad, een half uurtje later kwam er een mooie witte ICE binnenrijden. Weer hadden we alle ruimte, 4 stoelen! En die Duitse treinen zijn erg ruim, dus qua beenruimte kwamen we ook niets tekort. Gelukkig reed de trein wel, want vanwege een dijkdoorbraak waren sommige treinen naar Berlijn waren geannuleerd ! Hierdoor moesten we ook in Hannover overstappen op een zo mogelijk nog mooiere ICE, en kwamen we met ruim anderhalf uur vertraging aan in Berlijn. Toch erg handig die interrail, je zit voor nop in de mooiste Duitse treinen, en je kan zelfs gratis met de S-bahn (een soort metro/sprinter)! Het hostel was gemakkelijk te vinden met de beschrijving, en op ongeveer 10 min lopen van een S-bahn station. Het hostel is erg mooi, het heeft zelfs een zwembad, sauna en restaurant! Wij hebben even op de kamer gerust, en zijn toen de stad ingetrokken. Eerst naar de Brandenburger Tor, waar een enorm Frans (ja inderdaad, een Frans) festival was! Allemaal Franse artiesten, Frans eten en heel veel Franse mensen, in Berlijn! We zijn even doorgelopen naar de Reichstag, waar we niet naar binnen konden omdat we niet hadden gereserveerd. Helaas, dan maar even uitrusten bij een communistisch monument. We hebben op het Franse festival wat gegeten, ik had een lekkere Duitse worst met wat couscous en sla. Daarna zijn we doorgegaan met de S-bahn naar Potsdammer Platz, vanaf waar we naar Checkpoint Charlie liepen. Onderweg kwamen we nog een stuk van de muur tegen, waar we natuurlijk niet zomaar langs zijn gelopen. Gek, ik heb altijd gedacht dat de muur veel groter was dan dat hij daadwerkelijk is... Checkpoint Charlie was erg toeristisch, met een verklede Amerikaanse militair waarmee je op de foto kon. Met de metro zijn we weer teruggegaan naar ons hostel, waar we uitrusten. Mijn voeten doen wel pijn zeg, morgen toch maar de iets minder charmante wandelschoenen aan... Vanavond gaan we waarschijnlijk nog zwemmen, en we hebben morgen weer een lange dag tegemoet! We gaan morgen van Berlijn door naar Praag, kijken wat dat wordt!
Tschüs!
Roxanne

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Annette:
    13 juli 2013
    Wat een leuke berichten!!! Wie heeft de zwaarste tas?
  2. Roxanne:
    13 juli 2013
    Ehhhmmm ik denk dat dat die van mij is, maar het scheelt niet veel!
    X